Układ chłodzenia - przegląd - termostat |
Robiąc przegląd motocykla doszedłem do układu chłodzenia. Przed wymianą płynu postanowiłem poczytać trochę w necie i instrukcji serwisowej. Wg instrukcji - wymiana co 36 m-cy, przegląd co 12. Wymianę robię bo nie wiem kto i kiedy go wymieniał. Po wymianie i tak muszę zrobić przegląd, a w zasadzie to sprawdzenie poprawnego działania całego układu chłodzenia. Procedura: 1. Sprawdzenie na zimnym silniku poziomu płynu (ma być do kreski LOWER) w zbiorniczku wyrównawczym (dodatkowo sprawdzenie czy nie ma w nim osadów, szlamów) 2 Odpalenie i rozgrzanie motocykla aż do włączenia i wyłączenia wentylatora chłodnicy (najlepiej kilkukrotne) i sprawdzenie zwiększenia poziomu płynu w zbiorniczku (jest wypychany z chłodnicy). 3. Po zgaszeniu i ostygnięciu do zimna silnika - kontrola ubycia płynu w zbiorniczku wyrównawczym (musi go ubyć, musi wrócić do chłodnicy) do poziomu LOWER. Uwaga do pkt 3 po wymianie płynu na nowy - po ostygnięciu, może być konieczność uzupełnienia płynu w zbiorniczku wyrównawczym spowodowana wydostaniem się powietrza z układu - w takim przypadku należy za jakiś czas zdjąć boczek i skontrolować poziom płynu w zbiorniczku. Jakoś nigdy dotychczas nie robiłem takiego przeglądu/sprawdzenia, a natchnęła mnie na to rozmowa z Grzegorzem i informacje z zagranicznych forów. Ciekawostką jest też znaleziona w necie informacja o termostatach dużego przepływu. Wg producenta, firmy MotoRad, zapewniają one pełne otwarcie przy ciśnieniu 1 bar oraz wydajniejszy przepływ płynu chłodzącego, dochodzący do 216 litrów na minute przy 143 litrach w normalnych termostatach. Jeżeli kogoś to zainteresuje, to są do nabycia w Intercars pod symbolem Motorad 2040-82K i są zgodne z temperaturą OEM Hondy. |