Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Gdynia
Posty: 341 #2346991 Od: 2015-3-8
| Czy to normalne?, czyli nasza Valkyrie do nas mówi… Motocykliści zawsze duŜo dyskutują, szczególnie przy okazji zlotów i innych wspólnych spotkań. Dyskusje z reguły są oparte o wieloletnie doświadczeniach i niejednokrotnie w wyniku wiedzy przekazywanej tą właśnie drogą nabywamy wiedzę i umiejętności, kojąco działających na nasze nerwy, gdy coś nam się przydarzy… KaŜdy problem ma swoją przyczynę. Często sygnały dotyczące problemu pojawiają się wcześniej, ale czasami są one zjawiskiem zupełnie normalnym. Posłuchajmy zatem, co nasza Valkyrie do nas mówi: 1. W motocyklach z rocznika 1997 często obluzowuje się tylny zestaw lamp, szczególnie kierunkowskazy, które często „wiszą” smętnie, dopóki ich solidnie nie dokręcimy. 2. Następstwem drgań jest częsta usterka – pęknięcie tylnego błotnika, a szczególnie jego tylnej części, do której mocowany jest wspomniany wyŜej zestaw. Rozwiązaniem jest – niestety – spawanie zdemontowanej części, choć przy naleŜytym zabezpieczeniu moŜna spawać bez demontaŜu. NiezauwaŜone pęknięcie moŜe wydawać niepokojące dźwięki powstające w wyniku ocierania blachy o blachę. 3. Po przejechaniu ok. 35.000-40.000 km naleŜy spodziewać się uszkodzeń łoŜysk przedniego koła (szczególnie rocznik 1997 jest na tę przypadłość uczulony, a to z powodu nieco mniejszych łoŜysk na przedniej osi). Objawami nieprawidłowej pracy łoŜyska są szumy i zgrzyty, a następnie efekt grzechotki przy pokonywaniu nierówności i hamowaniu. NaleŜy pamiętać, Ŝe przednie łoŜyska do Valkyrie to dla rocznika 1997 to 6004 2RS, natomiast dla roczników pozostałych to 6204 2RS. ŁoŜyska tylne – dla wszystkich roczników to lewe 6204 2RS i prawe 5204 stoŜkowe. 4. Świst dochodzący z tyłu motocykla to mechanizm tylnego napędu (popularnie zwany „dyfrem”). Zdarza się, Ŝe wielowypusty przenoszące olbrzymie siły na koło, są fabrycznie niedostatecznie nasmarowane. Powoduje to hałas i przegrzewanie ich powierzchni. Dodatkowym elementem wpływającym na pracę cyfra jest nieodpowiednia ilość oleju – powinno być 150 cm3 oleju 75W90, najlepiej syntetycznego. Ze względu na powyŜsze przy kaŜdej wymianie opon (czy demontaŜu tylnego koła w innym celu) naleŜy dokładnie oczyścić wielowypusty i uszczelnienia zestawu przeniesienia napędu oraz dokładnie je nasmarować smarem z dodatkiem molibdenu (np. Moly MDP 60). Olej w cyfrze powinien być sprawdzany i uzupełniany przy kaŜdej wymianie oleju w silniku, wymiana natomiast powinna następować co ok. 35.000 km. 5. Świst moŜe wydobywać się równieŜ ze skrzyni biegów. Skrzynia Hondy Valkyrie jest zbudowana z kół zębatych o prostych zębach, przenoszących spory moment obrotowy i wprawiający w ruch ponad ok. 400 kg (Ŝelastwa i jeźdźca). Przy prędkości ok. 90-110 km/h świst ten jest normalnym objawem pracy skrzyni biegów. Narasta on w miarę zwiększania obrotów silnika, a dodatkowo pusty zbiornik paliwa (poprzez rezonans) moŜe potęgować ten efekt. Sytuację poprawi nieco zastosowanie oleju syntetycznego, co moŜe zredukować intensywność tego dźwięku o ok. 30%. 6. Świstać lub gwizdać moŜe równieŜ sam silnik. Zbyt mocno dociśnięte napinacze plus rezonans pokrywy mechanizmu, uszkodzone łoŜysko alternatora (dźwięk z lewej strony silnika) to częste powody słyszanych dźwięków. Dźwięk „upuszczania powietrza” moŜe być wynikiem uszkodzenia przewodów gumowych w okolicy zbiornika paliwa. 7. Terkotanie to objaw pracy mechanizmu sprzęgła, które w pozycji neutralnej porusza całym zestawem przeniesienia napędu (równieŜ kołami skrzyni biegów na biegu neutralnym). Mechanizm ten składa się z dwóch części pośrodku której jest sprzęgło. Jedna część jest zespolona z wirującymi elementami przyłączonymi do wału, druga natomiast z elementami przeniesienia prędkości obrotowej na tylne koło. Na biegu neutralnym części te są zesprzęglone i wirując wydają dźwięki. W momencie naciśnięcia klamki sprzęgła rozłączamy te części i wiruje Strona 2 z 3 tylko ta, która jest połączona z wałem. RównieŜ i w tym przypadku mogą pojawić się inne niepokojące odgłosy pochodzące z pracującego w takiej pozycji łoŜyska wyciskowego, a odgłos rozbryzgiwania to nic innego jak olej „rozrzucany” przez elementy wirujące. 8. Charakterystyczne cykanie to efekt normalnej pracy 12 zaworów, tyluŜ dźwigienek zaworowych i ślizgaczy dodatkowo potegowany przez rezonansowe działanie pokryw zaworowych (pustych od środka). NaleŜy pamiętać o okresowym (co 12.000-18.000 km.) sprawdzaniu i regulacji luzów zaworowych. Takie sprawdzenie naleŜy równieŜ wykonać w przypadku nasilenia się wspomnianych dźwięków. 9. Trzy „metalowe klapki” w kaŜdym zestawie kanałów ulokowanych w tzw. Pair Valves: 2 nad gaźnikami i 2 w okolicach tylnej części chłodnicy – otwierające się i zamykające adekwatnie do ciśnienia powietrza do nich docierającego w wyniku przyspieszeń i zwolnień takŜe lubią sobie „tykać”. To „tykanie” jest jednak objawem pozytywnym i naleŜy się niepokoić, gdy go nie słychać! 10. Jeśli słyszysz pykanie z okolicy mocowań kolanek wydechowych w głowicach oznacza to, iŜ obluzowały się połączenia śrubowe. Są one często nieszczelne i są przyczyną uchodzenia spalin. NaleŜy często i delikatnie sprawdzać i dokręcać śruby mocujące wydechy, pamiętając, Ŝe wkręcamy je w aluminium. Połączenie to jest uszczelniane przez specjalne uszczelki, których zdolność uszczelniająca zwiększa się w miarę ich rozpłaszczania w wyniku docisku. Lepiej dokręcać kilka razy co kilkaset kilometrów, niŜ raz „do oporu”. 11. Dodatkowe popykiwanie fundują nam otwory od spodu kaŜdej rury wydechowej (na wysokości podnóŜków kierowcy), które mają za zadanie odprowadzać wilgoć i skropliny z wnętrza tłumików. Jak „słychać”, dbają one o kolejne efekty dźwiękowe. ☺ 12. Często zza chłodnicy, a dokładnie z przestrzeni pomiędzy dołem chłodnicy a silnikiem dochodzi brzęczenie. Jest tam spora poprzeczka stabilizująca, której końcowe nakrętki mogą się poluzować, a wtedy cała poprzeczka zaczyna drgać wydawać dość niepokojące brzęczenie. NaleŜy nakrętki dokręcić i… nie denerwować się zbytnio, jeśli okaŜe się Ŝe dostęp jest kiepski a ręce za duŜe. 13. Specyficzne „klaskanie” jest dźwiękiem pochodzącym z dwóch źródeł i moŜe być zarówno objawem normalnym, jak i niepokojącym. Normalne „klaskanie” pochodzi od „pływająco” zamocowanych zacisków hamulcowych, które podczas ruchów „przód-tył” przesuwają się wydając dźwięk „klaskania”. Niepokojące natomiast„klaskanie” natomiast moŜe pochodzić z poluzowanych lub uszkodzonych łoŜysk główki ramy. 14. W tym przypadku dodatkowo moŜe się pojawić grzechotanie na „drogowej tarce” lub niewielkich, gęstych nierównościach oraz wraŜenie „ruchu” kierownicy podczas nagłego wciśnięcia hamulca przedniego przy przetaczaniu motocykla. W takim przypadku naleŜy sprawdzić stan łoŜysk, wyregulować lub wymienić. 15. Dość częstym problemem jest „przeciekanie” zaworu sterującego wypływem paliwa ze zbiornika pomimo pozycji „OFF”(uwaga! to nie wydaje dźwięków). W rezultacie wycieku moŜe dojść do zalania cylindrów paliwem, a to w konsekwencji moŜe doprowadzić do zablokowania tłoków w cylindrach w wyniku wystąpienia tzw. „hydrolock” w momencie podjęcia próby uruchomienia silnika. Uszkodzenie takie to zazwyczaj awaria wolnego koła rozrusznika (słyszymy kliknięcie i… zęby rozrusznika nie zazębiają się lub zazębiają się ze zgrzytem). 16. W Valkyrie potrafi równieŜ „zniknąć” prąd. Aby tego uniknąć (w najmniej odpowiedniej chwili) naleŜy sprawdzać stan śruby, do której zamocowany jest przewód „masa”. NaleŜy oczyścić jej gwint z lakieru i innych zanieczyszczeń, a takŜe naleŜy oczyścić wszystkie powierzchnie jej styku z ramą. 17. Nie zdziwmy się, szczególnie jeŜdŜąc na oponach Dunlop, gdy usłyszymy terkotanie podczas pokonywania łuków. To nasze opony wyraŜają swoją niechęć do ich obciąŜania. Terkotanie Strona 3 z 3 pojawia się dlatego ,Ŝe podczas pokonywania zakrętu (siły odśrodkowe) zmienia się „geometria” opony i jej środkowa część wypłasza się, co – w połączeniu z rzeźbą bieŜnika – powoduje powstanie „grzebienia”, który wydaje ten nieprzyjemny dźwięk. Jak widać nie zawsze dźwięki wydawane przez nasz motocykl świadczą o usterce. Czasem te dźwięki uspokajają, czasami Valkyrie mruczy pogodnie informując nas o swojej dobrej kondycji. Mając jednak na uwadze dobro nasze i naszego motocykla warto – na wszelki wypadek – zapamiętać najwaŜniejsze źródła dźwięków oraz ich przyczyny i sposoby ich usuwania. Świadomość wpływa na dobre samopoczucie… _________________ Kierowco patrz w lusterka - motocyklistki są wszędzie ,)
|